porady

10 PORAD DLA RODZICA

  1. Gra w piłkę to przede wszystkim zabawa. Nie wywieraj presji na dziecku – daj mu cieszyć się grą.
  2. Nie wywieraj nacisku na trenera. Nie krytykuj jego decyzji, zwłaszcza przy dziecku. Podważanie autorytetu trenera w obecności dziecka jest niedopuszczalne.
  3. Ucz dziecko fair-play: gry według zasad, bezpiecznej dla wszystkich, opartej na szacunku dla partnerów i przeciwników.
  4. Nie steruj swoim dzieckiem podczas zawodów sportowych i treningów. Komendy „Podaj!” „Wybij!”, „Zagraj do tyłu!” nie pomagają dzieciom. Daj mu swobodę, która pozwoli nauczyć się samodzielności i odpowiedzialności.
  5. Nie zawstydzaj swojego dziecka z powodu wyniku lub słabszej postawy. Nie krytykuj, lecz wspieraj, aby dziecko miało w Tobie oparcie zwłaszcza po słabszym występie. Bądź jego najwierniejszym fanem!
  6. Nie krytykuj sędziego. Uznawaj jego decyzje, bo to on jest „bliżej akcji” i chce zawody poprowadzić jak najlepiej, nie krzywdząc żadnej z drużyn. Nigdy nie kwestionuj uczciwości sędziego przy dziecku.
  7. Odnoś się z szacunkiem do zawodników drużyny przeciwnej i ich kibiców. Niedopuszczalne są kłótnie i wyzwiska między rodzicami obu drużyn, zwłaszcza w obecności dzieci.
  8. Bądź punktualny i przyprowadzaj dziecko 15 min przed treningiem. Każde spóźnienie dezorganizuje pracę trenera oraz pozostałych dzieci.
  9. Rozmawiaj z dzieckiem w partnerski sposób przed i po zawodach czy treningu. Powiedz: „Zagraj najlepiej jak potrafisz i baw się dobrze.”, nie mów: „Musicie wygrać!” czy „Musisz strzelić gola!”.
  10. Rywalizacja sportowa pozwala poczuć smak zwycięstwa, ale czasem przynosi porażki. Pomóż dziecku nauczyć się przegrywać, bo to bardzo ważna umiejętność.

PORADNIK DLA RODZICA – PYTANIA I ODPOWIEDZI

Kiedy dziecko może zacząć trenować?

Przygodę ze sportem można rozpoczynać na bardzo wczesnym etapie rozwoju dziecka. Właściwie im wcześniej, tym lepiej. Należy jednak pamiętać, że najważniejsza jest interdyscyplinarność treningów, która zagwarantuje kompleksowy rozwój dziecka. Bardzo ważne jest, żeby trenerzy mieli odpowiednie przygotowanie do pracy z dziećmi.

Jaką dyscyplinę sportu wybrać?

Wybór dyscypliny sportowej to sprawa bardzo indywidualna, wynikająca z wielu czynników, takich jak: wiek, zainteresowania, indywidualne predyspozycje, przygotowanie ogólnorozwojowe. Pierwsze zajęcia sportowe powinny mieć charakter interdyscyplinarny i zapewniający odpowiednio wysoki poziom przygotowania ogólnorozwojowego. Wybór dyscypliny powinien być jednak poparty możliwie dokładnym badaniem dziecka przez trenerów w porozumieniu z lekarzem medycyny sportowej. Wydaje się, że najodpowiedniejszym czasem na podjęcie decyzji o specjalizacji sportowej jest 4-5 klasa szkoły podstawowej.

Jak zachęcać dziecko do sportu?

Dzieci są znakomitymi obserwatorami i najlepiej uczą się poprzez naśladowanie, więc postawa osób najbliższych jest bardzo ważna. Jeżeli rodzice lub ktoś z najbliższego otoczenia chętnie uprawiają sport, to dziecko przyjmie taką postawę za prawidłową i będzie ją z radością kopiować. Na motywację dziecka do podjęcia jakiejkolwiek aktywności sportowej bardzo duży wpływ ma sposób zachowywania się jego najbliższych. Nie powinno się odmawiać dziecku wspólnych gier i zabaw ruchowych, nawet jeżeli nie ma się zbyt dużego doświadczenia sportowego.

Czy czas spędzony przed komputerem, konsolą, komórką jest zdrowy dla dziecka?

Jak pokazują statystyki, siedzenie przy komputerze, tablecie, konsoli lub z komórką w ręku jest obecnie jednym z głównych sposobów spędzania wolnego czasu przez dzieci. Jednak wydłużający się stale czas takiego spędzania wolnego czasu może prowadzić do nadwagi, otyłości, wad postawy, zaburzeń oddechowo-krążeniowych czy zaburzeń w rozwoju emocjonalnym dziecka.

To rodzic powinien pokazać dziecku inne sposoby spędzania wolnego czasu. Można przekonać je, że ruch to świetna zabawa i być kreatywnym w szukaniu skutecznych rozwiązań – na przykład zawrzeć z dzieckiem umowę, że może spędzać tygodniowo przed komputerem tyle minut, ile będzie miało aktywności sportowej. W ten prosty sposób można określić granice czasowe „rozrywek komputerowych”.

Ile czasu dziecko powinno poświęcić na sport?

Dzieci charakteryzuje spontaniczna ekspresja ruchowa, a sam ruch jest dla nich naturalną formą zabawy. Absolutnie minimalna dawka naturalnej aktywności ruchowej, którą powinniśmy zapewnić dziecku wynosi 1 godzinę dziennie. W przypadku, gdy dziecko rozpocznie uprawiać sport pod okiem trenera, intensywność ta powinna stopniowo wzrastać. Cykl treningowy, uwzględniający potrzeby i predyspozycje dziecka, a więc zakres, częstotliwość i intensywność zajęć, należy ustalić z trenerem. W przypadku zajęć interdyscyplinarnych na bazie gimnastyki, piłki nożnej i pływania optymalne są zajęcia 2-3 razy w tygodniu po 90-120 minut. W pozostałe dni tygodnia zalecane są wówczas inne aktywności (np. jazda na rowerze, rolki, spacery, inne gry zespołowe lub indywidualne) o intensywności rekreacyjnej.

Czy należy stosować dietę u młodego sportowca?

Przestrzeganie zasad prawidłowego żywienia jest bardzo ważne. Odpowiednia dieta jest warunkiem właściwej regeneracji sił psychofizycznych po wysiłku. Co oznacza termin „odpowiednia dieta" w przypadku młodego sportowca? W największym skrócie: to dieta ZRÓŻNICOWANA, oparta na węglowodanach (makaron, pieczywo pełnoziarniste), proteinach (dobre mięso, w tym ryby), bogata w witaminy, minerały i mikroelementy (warzywa, owoce) oraz dobrej jakości tłuszcze. Ograniczać należy nadmiar spożywanych słodyczy. Bardzo ważne jest również odpowiednie nawodnienie organizmu, przy czym nie należy podawać dziecku napojów słodzonych i gazowanych.

Jak uniknąć kontuzji?

Kontuzje i urazy są nieodłącznym elementem uprawiania sportu. Najważniejsze jest ćwiczenie pod okiem mądrego i doświadczonego trenera, który odpowiednio dozuje obciążenia treningowe. Ważny jest również rodzaj prowadzonego treningu. W przypadku dzieci optymalny jest trening interdyscyplinarny, nastawiony na kompleksowy rozwój ogólnorozwojowy, który przygotowuje organizm do sytuacji ekstremalnych i w dłuższej perspektywie minimalizuje ryzyko poważnych urazów. Poważnym błędem jest zbyt wczesna specjalizacja dziecka w jednej dyscyplinie. Bardzo istotna jest też systematyczna kontrola dziecka u lekarza medycyny sportowej.

Co robić, jeżeli kontuzja się jednak przydarzy?

Podczas uprawiania sportu należy liczyć się z tym, że dziecko narażone jest na kontuzje i urazy. Po doznaniu kontuzji należy ją wyleczyć, a nie tylko „zaleczyć”. To bardzo ważne, gdyż od tego zależeć może przyszła sprawność ruchowa dziecka. Źle wyleczone lub niedoleczone urazy mogą powodować kolejne kontuzje. Najlepiej skonsultować się z lekarzem specjalistą, który poinformuje rodzica oraz dziecko, kiedy i w jaki sposób można wrócić do uprawiania sportu